Arbete med att montera kompositstolpar pågår. Bilden togs i samband med ett annat projekt, och har inget med de nyvunna projekten i Norrland att göra.Arbete med att montera kompositstolpar pågår. Bilden togs i samband med ett annat projekt, och har inget med de nyvunna projekten i Norrland att göra.

Melbye Skandinavia har vunnit två stora energiprojekt i Norrland

Melbye Skandinavia har vunnit två stora projekt i Norrland, gällande leverans av transmissionsmaterial för vindkraftsparker. Vi är mycket stolta över förtroendet och ser fram emot samarbetet.

Vattenfall, som Melbye har en lång relation med, bygger i dag ett antal vindkraftsparker i norrländska Åsele. Från vindkraftsparkerna behöver man överföra 130kV till den nya nätstationen 130/400kV som byggs i Norrtjärn.

- Vi på Melbye har vunnit båda sträckorna Blakliden-Granliden och Kalvkullen-Fäboberget. Vi kommer att leverera material till dessa två projekt, varav det ena innebär vår största order någonsin, säger Kaji Löwhagen, försäljningschef för Energi på Melbye Skandinavia.

Craftor är ansvariga för byggnationen för det ena projektet och de har sedan tidigare ett stort förtroende på Melbye och våra lösningar.

- Jag har jobbat ihop med Melbye i tidigare projekt och har under åren fått ett högt förtroende för både företaget och deras lösningar. Till projektet i Norrland kan Melbye leverera en helhetslösning med kompositstolpar, vilket säkrar kvaliteten, säger Nicklas Söderberg, som är projektledare på Craftor.

Produkter som Melbye ska leverera till vindkraftsparkerna i Åsele är främst kompositstolpar, isolatorkedjor, topplina, kraftlina och OPGW.

För frågor om de två projekten, vänligen kontakta:

Kaji Löwhagen
Försäljningschef, Energi

Kompositstolpar

Melbyes kompositstolpar är det moderna alternativet till kreosotstolpar, eftersom de både är mer hållbara och miljövänliga. De är fria från impregneringsgifter som annars rinner ner i marken och skadar jorden och har en längre livstid än de traditionella alternativen. De är starka och med rätt teknik krävs färre stolpar. De tillverkas och levereras i moduler, vilket möjliggör en byggnation av högre stolpar och underlättar leveransen avsevärt.