En nøkkelperson har låst kontoret etter 47 år

Øistein og Hans MelbyeØistein og Hans Melbye

En nøkkelperson har låst kontoret etter 47 år

vanlig å ha ansatte som har jobbet i utrolige 47 år! Vi vil sende en hilsen og en takk til Øystein
Strand, og dele et par av hans refleksjoner om bransjen vår.

Vanligvis pleier vi ikke å publisere en hilsen når noen pensjonerer seg, men så er det heller ikke vanlig å ha ansatte som har jobbet i utrolige 47 år! Vi vil sende en hilsen og en takk til Øistein Strand, og dele et par av hans refleksjoner om bransjen vår.

Strand, og dele et par av hans refleksjoner om bransjen vår.
Dette skjedde i 1971:
Kina fikk innpass i FN, Jim Morrison døde, prinsesse Martha Louise ble født. Og Øystein Strand tok
seg jobb i Melbye for å kunne finansiere studiene sine før han flyttet tilbake nord…
Øystein fikk riktignok finansiert studiene sine, men han valgte å bli med søringene i Melbye i nesten
et halvt århundre før han nå gir et tappert forsøk på å pensjonere seg.
glede å alltid kunne komme med noe helt nytt til markedet!
Forhandling har to vinnere
forme fremtiden. Hva tror du vi har i vente?
��
- Kan du koke det ned til et råd for oss som tar over stafettpinnen?
som du snakker!
- Så det er det? Nå er du pensjonist – klarer du å holde deg pensjonert?
mark!
Vi har hedret Øystein med taler, gaver og kake, og mange flere enn vi kan ramse opp har også hedret
godt å vite at vi fortsatt bare er en telefonsamtale unna å kunne nyte godt av Øysteins massive
erfaring og kompetanse.
Tusen takk for alle årene du har viet oss, Øystein. Du forblir en bauta her i Melbye!
Hilsninger
Mange har villet dele noen ord om Øystein, så vi tenkte å dele et par av dem her:
Hans Melbye, HCA Melbye:
minnebok, er vår gode personlige relasjon!
Nils Arne Grande, Elektroskandia:
som Øistein
Jørn Larsen, Berggård Amundsen:
logistikk til å gli.
prate med alle. Dette er uansett hvor de er i bedriften. På toppen i administrasjonen, på lageret, I
har bakgrunn for å kunne gjøre det samme.
Berggård Amundsen & Co AS ønsker å takke Øistein for den flotte oppfølgingen og support han
har gitt oss i alle år.
Jan Willy Fjellvær, Solar:
solid forretningsmann og et helstøpt menneske.
møte Øistein. Hans lange erfaring og væremåte medfører også at han kan han gi litt
«voksenopplæring» i bransjen, alltid med lun humor.
nyttig å plukke opp tråden igjen.Øistein har alltid gjort en god jobb for Melbye og en flott
representant for selskapet.
Melbye. Ønsker Øistein alt godt i tiden som kommer med en ny tilværelse! ;-)

Dette skjedde i 1971:

Kina fikk innpass i FN, Jim Morrison døde, prinsesse Martha Louise ble født. Og Øistein Strand tok seg jobb i Melbye for å kunne finansiere studiene sine før han flyttet tilbake til  nord.

Øistein fikk riktignok finansiert studiene sine, men han valgte å bli med søringene i Melbye i nesten et halvt århundre før han nå gir et tappert forsøk på å pensjonere seg.

I denne perioden har han jobbet for 10 Melbye-direktører, han har sett bransjen gå gjennom massive endringer, og han vært med på en kulturell endring der vi har gått fra å være dresskledd på jobb til å tillate at en smilefjes-emojii kan snike seg inn i en epost. Og han har bygd et større profesjonelt nettverk enn de fleste av oss har venner på Facebook. Så hva husker man best etter så lang tid?

- Hmm. Kanskje slutten av 70-tallet, som var en utrolig spennende periode. Jeg kom inn i ledergruppa da Hans Melbye tok over roret, og han hadde et slagord: Forandring skaper trygghet! Det sto vi for, og det skapte en rivende utvikling i Melbye. For eksempel, da vi begynte å lansere komposittprodukter på slutten av 70-tallet var dette noe helt nytt. Til da hadde glass og porselen dominert dette isolator-feltet, og ingen Elverk hadde trua på komposittmateriale. De ga det en sjanse på grunn av gode relasjoner. I dag er kompositt dominerende i alt av isolatorer, og nå ser vi dette skje med komposittmastene også. Vi ble jo kjent som en innovativ bedrift, og for meg var det en stor glede å alltid kunne komme med noe helt nytt til markedet!

Forhandling har to vinnere

- Et kjent sitat sier: Hvis man ikke kjenner fortiden, forstår man ikke nåtiden og egner seg ikke til å forme fremtiden. Hva tror du vi har i vente?

- Melbye står på trappene til store endringer nå. Jeg har kanskje blitt litt konservativ, men jeg er såpass oppegående at jeg ser hva som kommer. Denne verden går bare fortere og fortere. Snart handles det fra alle verdens hjørner. Samtidig så arbeider vi smart i Melbye, og dette er et spørsmål om hvordan vi klarer å utvikle oss. Og hvordan vi løser det … vel, det er en forretningshemmelighet!

- Kan du koke det ned til et råd for oss som tar over stafettpinnen?

- Ja. Forhandling dreier seg om å skape to vinnere – det er uhyre viktig! Og da må man lytte. Jeg har alltid sagt til våre selgere: Det er grunn til at du har to ører og én munn, du skal lytte dobbelt så mye som du snakker!

- Så det er det? Nå er du pensjonist – klarer du å holde deg pensjonert?

- Nei… Jeg skal vel hjelpe sønnen min litt som driver en installasjonsbutikk, og møte noen gamle kunder på den andre siden av bordet. Men aller mest vil fokuset være på barnebarn, fisking, skog og mark!

Vi har hedret Øistein med taler, gaver og kake, og mange flere enn vi kan ramse opp har også hedret han med fest og middag. Og nå som tiden har kommet for oss å fylle skoene han etterlater, er det godt å vite at vi fortsatt bare er en telefonsamtale unna å kunne nyte godt av Øisteins massive erfaring og kompetanse. Tusen takk for alle årene du har viet oss, Øistein. Du forblir en bauta her i Melbye!

Hilsninger

Mange har villet dele noen ord om Øistein, så vi tenkte å dele et par av dem her:

Hans Melbye, HCA Melbye:

Du er en ener! Din lojalitet, ditt engasjement, din arbeidskapasitet, din forhandlingsdyktighet, din utrolige kremmerånd. Du har vært med på å bygge det Melbye Skandinavia-konsernet vi ser i dag, og du skal være stolt av det du har vært med på å skape. Min største takk til deg – i tillegg til en velfylt minnebok, er vår gode personlige relasjon!

Nils Arne Grande, Elektroskandia:

En av bransjens beste kremmere – Profesjonell - Stor kompetanse - Et fantastisk menneske og businesspartner - En som holder det han lover - "Hel ved" - Synd at bransjen mister en person som Øistein.

Jørn Larsen, Berggård Amundsen:

Øistein har vært en flott representant for Melbye mot oss i Berggård Amundsen. Øistein har stått for felles tankegang for å få suksess sammen. Dette har ført til at selskapene har fått en veldig bra vekst sammen. Men også gjort samarbeidet mellom oss veldig bra. Han har vært en viktig bidragsyter til å trekke på de rette folkene i sin organisasjon for også å få andre elementer som logistikk til å gli. Markedsforståelsen som Øistein har sammen med den tekniske innsikten, gjør at Øistein kan prate med alle. Dette er uansett hvor de er i bedriften. På toppen i administrasjonen, på lageret, i økonomiavdelingen eller hos saksbehandlerne. Det er ikke mange personer i bransjen i dag, som har bakgrunn for å kunne gjøre det samme. Berggård Amundsen & Co AS ønsker å takke Øistein for flott oppfølging og support han har gitt oss i alle år.

Jan Willy Fjellvær, Solar:

Etter ca 25 års samarbeid i forskjellige funksjoner og roller sitter man igjen med et inntrykk av en solid forretningsmann og et helstøpt menneske. Øistein er alltid profesjonell og har høy integritet. Dette kombinert med at han er en sterk relasjonsbygger som har stor kompetanse både på fag og menneske gjør at det alltid har verdi å møte Øistein. Hans lange erfaring og væremåte medfører også at han kan gi litt«voksenopplæring» i bransjen, alltid med lun humor. Selv om det i perioder har vært litt lenge mellom hver gang vi har møttes er det alltid hyggelig og nyttig å plukke opp tråden igjen. Øistein har alltid gjort en god jobb for Melbye og er en flott representant for selskapet. Det står stor respekt av den stayer-evne og fokus Øistein har vist helt frem sin siste arbeidsdag i Melbye. Ønsker Øistein alt godt i tiden som kommer med en ny tilværelse!