Solar indgår aftale med Melbye og opruster på markedet for energi og infrastruktur

Solar Danmark og Melbye Skandinavia indgår strategisk partnerskabsaftale om levering af komplette løsninger til markedet for energi og infrastruktur.

Solar, som er førende teknisk grossist inden for el, vvs og ventilation, fortsætter virksomhedens positive udvikling på markedet for energi og infrastruktur og indgår et strategisk samarbejde med Melbye i Danmark. Melbye er kendt som Skandinaviens innovative og pålidelige leverandør af komplette løsninger til el-distribution og fiberoptisk net.

- Med indgåelse af en strategisk partnerskabsaftale med Melbye styrker Solar klart sin position på markedet for energi og infrastruktur. Samarbejdet går fint i tråd med Solars aktuelle fremdrift på dette område, og vi ser Melbye som den optimale samarbejdspartner, da de er innovative, besidder en solid teknisk kompetence og dækker en væsentlig del af produktpaletten på energi– og kommunikationsområdet udtaler Carsten Antonisen, markedsdirektør hos Solar Danmark A/S.

Melbye har i en årrække været en kompetent leverandør af løsninger til energi og infrastruktur i Norge og Sverige og har siden 2004 været etableret i Danmark. Den netop indgåede aftale i Danmark er en styrkelse af et i forvejen frugtbart partnerskab mellem Melbye Skandinavias og Solar-koncernens selskaber på henholdsvis det norske og svenske marked.
Aftalen betyder, at Solar i fremtiden overtager ansvaret for Melbyes leverancer til de danske elforsyningsselskaber, energiselskaber og øvrige direkte kunder, og som en direkte konsekvens lukker Melbye Skandinavia deres danske aktiviteter i Ringsted. Melbyes kundeservicefunktion videreføres uændret med dansktalende teknisk support, og som på længere sigt varetages fra Melbyes svenske selskab.
- Vi er yderst tilfredse med, at vi har indgået dette strategiske samarbejde med Solar på det danske marked, og som er en direkte videreførelse af Melbyes strategi om at indgå i et tættere samarbejde med grossisten.  For os er Solar en yderst interessant grossistpartner qua sin stærke position på det danske marked, effektive logistikløsninger og stærke kompetencer inden for træning og uddannelse, som udbydes på Solar Skolen, forklarer koncernchef Christian Aasheim, Melbye Skandinavia Norge A/S.
Med den nye aftale vil kunderne opleve væsentlige synergier, idet man nu i endnu højere grad er i stand til at tilbyde de komplette løsninger – hvad enten det drejer sig om energi-delen eller fiber-delen, og ifølge Carsten Antonisen vil samarbejdet tilføre en række konkurrencemæssige fordele på et i forvejen konjunkturfølsomt marked.
-For Melbye er det afgørende at tilbyde innovative og smarte løsninger, teknisk support, træning og efteruddannelse til vores kunder, og her ser vi Solar som en yderst professionel samarbejdspartner. Vi har stor tiltro til, at vi i fremtiden kan tilbyde markedets mest innovative og effektive løsninger til kunderne forklarer Christian Aasheim.
For yderligere information kontakt venligst:
Markedsdirektør Carsten Antonisen, Solar Danmark A/S på mobil +45 4064 1267
Koncernchef Christian Aasheim, Melbye Skandinavia AS på tlf. +47 902 400 17
Om Solar Danmark A/S
Om Melbye Skandinavia
Melbye Skandinavia er et ledende teknisk skandinavisk salg- og markedsføringsselskab, som leverer fremtidsrettede produkter og smarte systemløsninger til infrastrukturen for energi- og fibernet. På markedet for energi er Melbye markedsleder på linjeområdet og har desuden en stærk position på kabeltilbehør. Melbye leverer markedets bredeste portefølje inden for fiberoptiske net, som også inkluderer kanaler og brønde med låg til kabellægning.
Koncernen er placeret med hovedkontor i Oslo og har ni salgskontorer i Norge, Sverige og Danmark. Melbyes beskæftiger 74 medarbejdere og omsatte i 2012 for NOK 275 mio.

For yderligere information kontakt venligst:
Markedsdirektør Carsten Antonisen, Solar Danmark A/S på mobil +45 4064 1267
Koncernchef Christian Aasheim, Melbye Skandinavia AS på tlf. +47 902 400 17

Om Solar Danmark A/S
Solar Danmark A/S er teknisk grossistvirksomhed inden for el, vvs og ventilation og er en af Danmarks førende og mest moderne grossistvirksomheder inden for sit felt. Solar Danmark har hovedkontor og centrallager på 45.000 m2 placeret i Vejen, samt fire kompetencecentre og ti servicecentre centralt placeret i Danmark.  Solars høje leveringssikkerhed og kvalitet bygger på løbende optimering af processer, et unikt distributionssystem og et højt automatiseret centrallager. Solar har således modtaget DI’s Produktivitetspris. Elektronisk bestilling og ordrebehandling udgør en stadig stigende andel af samhandlen med Solars kunder og håndteres via de digitale platforme Solar Mobile og Solar Online.

Solar Danmark beskæftiger 640 medarbejdere og omsatte i 2012 for ca. DKK 3 mia. (€ 411,5 mio.). Solar Danmark A/S er en del af Solar-koncernen, der har domicil i Kolding. Solar A/S er noteret på den danske fondsbørs, beskæftiger ca. 3.500 medarbejdere og er repræsenteret i ni lande.

Om Melbye Skandinavia